Kayıtlar

SON HAVA BÜKÜCÜ ve İŞTE İNSAN

Resim
 SON HAVA BÜKÜCÜ ve İŞTE İNSAN Ecce Homo 2005 yapımı Avatar: Son Hava Bükücü, 2021 yılında izledim. Filmini izlediğim için konuya aşinaydım ama dizisi gerçekten başkaydı. Bir eğitimci olduğumdan olsa gerek çocuklara önerilebilecek alt metni çok güçlü bir yapım diye düşündüm. Böyle eserleri bulmak gerçekten çok zorlaştı. Çocuklar işin içine girince her şeyden münezzeh tutulan çizgi film tadında, hımm bu yanlış bu doğru diyen ne varsa kakalıyorlar. Çoğu eserin alt metni olmuyor, dar bir dünya görüşüne sıkışıp kalmış basma kalıp bilgileri boca ediyorlar.  Bir artı bir iki eder çocuklar, demek yerine bir artı bir bazen bir eder çocuklar demek ve bunu anlatmak gerekiyor.  İşte böylesi bir ortamda iki binlerin başında çekilmiş bu dizi imdadına yetişiveriyor insanın. Dört elementin ulusları, ülkeleri, savaşları anlatılıyor dizide. Güçlü olan ya da güçlenmiş olan ateş ulusu diğer uluslara savaş açıyor ve kan kusturuyor. Dört elementin dördünü de bükebilen Avatar, yüz yıl önce ortadan kaybolduğ

ADAM KAZANDI

Resim
ADAM KAZANDI sevgili kamu emekçisi sabahtan beri beni kim dövüyor? dünyanın imrendiği senin omuzlarına aşağıdakilerden hangisi getirilirse gündüzleri hissedilen bir şeyler olur bütün zamanları esinleyen yabancı para cinsinden bir ülkeyiz yıllardır o denli tez geliyor işte alabildiğinde ilginç bir suç filmiyle karşımızdalar iki kadar geniş ve on kişiden büyük yiyenlerin yükselişi bu kıyımdan sonra ülke değişiyor açık olduğu günler ücretler aydan aya evreni bir arada tutan düşük gelir dilimindeki yüzde  toplumun geniş kesimleri sadık kalın çelik neden paslanmıyor? ne dersin? kısa cevap krom sayesinde yani bir şeyi önceden yaşamış gibi hissetmek endüstride ve sanayide bir karar ver gören gözlere ihtiyaç yok kısa cevap evet var kafanızı kaldırın  kısa cevap hala tartışılıyor 06052021

Ev İçi Emek, Ev Erkekliği ve Pos Bıyıkları Var Emekçilerin

Resim
Ev İçi Emek, Ev Erkekliği ve Pos Bıyıkları Var Emekçilerin Hafize ile aldığımız kararlar, çevremiz tarafından hep bir şaşkınlıkla karşılanır; neyse ki bir müddet duraksamadan sonra, akıllarına yatmasa da "Vardır bir bildikleri." düşüncesiyle işimize karışmama kararı alınır. Evlenirken de İstanbul'a giderken de Konya'ya tekrar dönerken de hep aynı şaşkınlık, duraksama ve kabulleniş.  Konya'ya döndüğümüzde de yine çevremiz gözünde radikal bir karar almıştık. Hafize bir işe girip ev dışı emeğinin karşılığında maddi kazanç elde edecek ben ise evde kalıp internet sitesi projemi hayata geçirecek ve dolayısıyla sürekli evde olduğumdan ev işlerini de halledecektim. Kadının para kazandığı, erkeğin -tırnak içerisinde- çalışmadığı bir sistem. Öyle ya, tüm gün evde olmak çalışmamak demekti. Öyle ya, kadınlar tüm gün evdeler ve çalışmıyorlar; erkekler ise tüm gün dışarıda deli gibi çalışıp ekmek parası kazanıyorlar.  Yaklaşık bir yıldır evde olmakla edindiğim tecrübeden öncele
  TÜRK DİZİLERİNDE KADIN: KARAKTERDEN TİPE Tip ve karakter Tanzimat ile hayatımıza giren, edebiyat derslerinde aşina olduğumuz iki kelime. Tip kişiyi tek bir yönüyle ele alır ve toplumun geniş bir kesiminin kaba temsilidir. Kişisel farklılıkları yoktur. Bir grubun özelliklerini taşır. Karakter ise bir bireyi her yönüyle ele alır. Karakter bir grubun temsili değildir, yalnız kendini temsil eder. Tanzimat romanının ilk örnekleri tiplerden oluşur. Dejenere tip, aydın tipi, cariye tipi gibi bir liste yapabiliriz. Bu dönem romanlarında kadının temsili de diğer roman kişileri gibi tipten öteye gidemez. Ya cariyesinizdir, ya annesinizdir ya da hafif kadınsınızdır. (Hafif kadın tabirini hocamız kullanırdı.) Bir cariyenin tip olup olmadığını incelerken diğer cariyelerden farklı yönleri var mı diye bakıp karar verirdik. Cariyenin hiçbir özgürlüğü yoktur ki farkı olsun. Bir cariyenin en büyük özgürlüğü ağlamaktır. Cariye ağlıyorsa belki karakterdir diyebiliyorduk. Romanın ilk örnekleri oldu

SON KIŞ, SON ORUÇ

 SON KIŞ, SON ORUÇ Ramazan yaklaşırken öğrencilerimle ramazan hakkında sohbet ettik birkaç gün önce. Onların yaşındayken benim tuttuğum oruçlardan bahsettim. Üç yıl İstanbul'da yaşayınca Ramazan ayı artık özelliğini yitiren bir şey oluyor. Çünkü bir ibadetten ziyade hoş bir zaman dilimidir bu ay benim nazarımda. Ailecek yapılan, bir aya vurulmuş bir aktivite. Şehrin dahil olduğu, sokakların ve işletmelerin, çay ocaklarının, ibadethanelerin bu ayda sözünün geçmesi.  Tabi şehir ben çocukken dahil değildi bu aya. Ben çocukken bir mahalle vardı ve bu ay o mahallenin içinde geçerdi. Kış günlerine denk gelen oruç toplam kaç saat sürerdi? Belki beş, belki altıda okunan akşam ezanıyla, açlık ya da susuzluk hissedilmezdi bile. Öğlen okula giderdik. Akşam ezanı son derse denk gelirdi. Son ders din kültürü dersine denk geldiği zaman bütün sınıf kendi sırasına sofra açardı. Herkes bir mandalina, bir ekmek parçası ile öğretmenin masasına koşardı. Sessizce beklerdik ezanı. Bir arkadaş pencereyi

MUHTERİS BİR ÖYKÜ KİTABI MIDIR?

Resim
MUHTERİS BİR ÖYKÜ KİTABI MIDIR? Lise yıllarımda zincir marketlerin birinde indirim sepetinden almıştım Muhteris'i. Abdullah Harmancı'yı o zamanlar tanımazdım. Yüksek lisans zamanlarında derslerine girme fırsatım oldu, birkaç söyleşisine katıldım, sohbet ortamlarında sohbetlerini dinledim. O çoğu zaman bir hoca figürüydü itiraf etmek gerekirse. Edebiyatçı kişiliğini ilk başlarda görmek istemedim sanırım.  O lise dönemlerimde nedense okuyamadım kitabı sonra kitap ortadan kayboldu. Konya'ya dönünce kitaplığı düzenlerken elime geldi. Zaman bu zaman diyerek kitabı okuyacaktım ki Cemal de okumak istedi. Birkaç gün boyunca birbirimize Muhteris'i okuduk. Bir pazar günü, güneş odaya düşerken de bitirdik. Abdullah Hoca'nın edebi yanını bu kadar geriye itmiş olmak, onu sadece bir hoca olarak görmek ne büyük haksızlıkmış anladım. Birçok zaman kitapta çizilmiş olan, gidilmiş olan o yolları bildiğimi fark ettim. Ezberden, gözü kapalı gidiyor yazar çoğu yerde. Siz de gözünüzü kapa

DENEYSEL ŞİİR YA DA KİVİ MÜLAHAZALARI

 DENEYSEL ŞİİR YA DA KİVİ MÜLAHAZALARI Modern zamanlarda sanatın tanımını; her hangi bir şeyin, bu duygu, güzellik, çirkinlik olabilir, aktarılmasında kullanılan yöntem ve bu yaratma sonucunda ortaya çıkan her şey olarak yapabiliriz. Aslına bakarsanız artık sanat esnek ve bütün sanat dalları birbirinin içine geçmiş durumda. Şiirin tanımını yapacakken de artık eskiden kullanılan tanımları yapamayız ki zaten düzenli olarak edebiyatta var olan tanımlar yıkılır ve herkes kendi tanımını yapar. Son zamanlarda da deneysel şiir, avangart şiir ya da somut şiir hakkında şiirin tanımı yapılıp deneysel olanın şiir olmadığını söylüyorlar. Şimdi var olan bir şeyden hareketle hiç bilinmeyen bir şeyin tanımını yapmak ilk aşama için değerlidir. Neticede kiviyi hiç bilmeyen birine patatese benzer ama bir meyvedir, diyerek benzer ve farklılıklardan hareket ederiz. Çünkü kivi bir bilinmezdir ve bilinenle tanımlanır. Fakat ilk aşama için yeterli olan bu durum zamanla yani kiviyi tattıkça ya da gördükçe pat

DEĞERLENDİRME VE İYİ ŞEYLERE KOLAJ

Resim
DEĞERLENDİRME VE İYİ ŞEYLERE KOLAJ Hamile misiniz? .Değerlendirme Ölçeği Sabit Kanıyor

ÖĞRETMENLER TOPLUMU YENİDEN İNŞA EDEBİLİRLER Mİ?

 ÖĞRETMENLER TOPLUMU YENİDEN İNŞA EDEBİLİRLER Mİ? Elbette hayır dostlarım. Bu doğrudan mümkün değildir artık dolaylı olarak da imkansız. Sanırım günümüzde medya dışında toplumu direkt etkileyen bir başka şey de kalmadı. Bir öğretmen olarak bazen çıkmazlar kafamı karıştırıyor ve bu yazıyı da kendime yüklenmemek için yazıyorum. Bazı gerçekleri yazarak görüp üzülmemek, ne bileyim gerçeği kabul etmenin faydalarından yararlanmak için. Çok severek yaptığım bu meslek minik bir hüküm sürme, saygı görme ve anında dönüt alma için çok elverişli. Yani bir insan başbakan olamaz, diktatör olamaz ama onların küçük versiyonu olmak isterse öğretmen olabilir. Küçük bir sahnedir sınıf ve hüküm sizindir. Yonttukça yontabilir, geçici bir süreliğine de olsa eğip bükebilirsiniz. Adil olmasanız da yargı sizin peşinize takılamaz. Aslında devlet sizsinizdir.  Bütün bu yazdıklarım zaten bir toplumu inşa etmekten çok uzakta olan bir duruş, bunu kabul etmekte fayda var. Yani sorgulanamaz olmayı reddetmek, adil olm

ŞEHRİN YÜZÜNÜ HAFIZAYA EKLEMEK: KONYA SOKAKLARI VE TÜRBELER

Resim
 ŞEHRİN YÜZÜNÜ HAFIZAYA EKLEMEK: KONYA SOKAKLARI VE TÜRBELER Analog makineye ne vakit yeni bir film taksak şehrin belirli yerlerini çekme ihtiyacı hissediyorum. Yok olan şeyleri fark edebilmek için bu gerekli. Bir gün bile sürmüyor anısı olan şeyleri yıkmak. Mevlana'nın karşısındaki bir devlet binasını da öyle yıkmışlar. Bir boşluk var burada demese Cemal, fark etmek zor olurdu. Unutmamak için iz sürüyoruz. Bir şekilde kaydediyoruz. Bazıları analog bazıları dijital şehir manzaralarını buraya ekleyeceğim. Anısı olana hürmetle. İlk durak Konevi Türbesi. Muazzam bir güzelliği var. Bu kadar estetik bir türbe görmemiştim. Umarım yenileme yapmazlar. İkinci durağımız Ateşbazı Veli Türbesi. Mevlana'nın aşçısıymış bu zaat. İsmi güzel olan bu türbe yenilenmiş. Büyük bir düzlüğe bakıyor. Güzel bir hiçlik hissi yani. Hazretlerinin yattığı yer yeşil ışıklandırılmış. Görünce kahkaha atmıştım Allah affetsin. Ve artık olmayan bir çarşı var sırada: Mevlana Çarşısı. Önünde bir abla simit satardı

Bu blogdaki popüler yayınlar

NELYUBOV (SEVGİSİZ) FİLMİ YA DA KÖR KÖR PARMAĞIM GÖZÜNE

Feminist Filmler Listesi, Feminist Film Listesi ya da Kişisel Kadın Filmleri Listem

Ahmet Amca

DANTE'NİN CEHENNEMİ ve THE GOOD PLACE

Yeşilin Kızı Anne ya da artık Anne White An E